tematrio - utmanande läsning



Det där med bekvämlighetszon. Det är ju just bekvämt. Och trivsamt. Avslappnat. Men så ibland måste man kanske, eller vill man kanske, lämna tryggheten och det är just om detta som veckans tematrio hos Lyran handlar.

Vilka typer av böcker/texter utmanar er?

1. Memoarer (och för all del även biografier). Det tar verkligen emot att läsa om någon som ingående berättar om sitt liv. Jag funderar bara på vad som utelämnats, vad som inte står med, vad som på något sätt var för privat för att ta upp. Visst kan jag förstå att människor vill skriva sina memoarer, men jag är nog lite gammeldags och tycker att man skall ha kommit upp i åren innan den skrivs. När människor i tjugoårsåldern skriver en slags memoarer blir det mer som hyllning i klubben för inbördes beundran och då är jag verkligen ointresserad.

2. Essäer. Ibland tänker jag att det här är en typ av text jag borde läsa. Inte minst essäer inom litteraturvetenskapen, men här tar språket emot. Om jag stannat kvar i den akademiska världen, den litterära akademiska världen, hade kanske denna typ av språk framstått som eftersträvansvärt och till och med tilltalande, men nu lämnade jag den världen och lika glad för det är jag.

3. Böcker på engelska. Många i bloggvärlden verkar läsa på engelska, men jag tycker det är riktigt segt. Min engelska är inte den bästa och dessutom tycker jag inte om att det går så långsamt framåt. Dessutom tappar jag en del av läsrytmen eftersom det ständigt dyker upp ord jag inte förstår och då blir jag irriterad. Nej, läsning på svenska med orubbad läsrytm är och förblir min melodi.

Kommentarer
Postat av: Anna

Tänk att memoarer och biogrfaier var jag nära att ta med på min lista också. Jag är faktiskt ganska ointresserad av andras liv på det sättet, däremot fiktionaliserade som t ex Blonde. Den gillade jag!

2011-10-25 @ 19:57:43
URL: http://joanna-ochdagarnagar.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Jag höll nästan på att ta med Lars Noréns dagbok på listan av samma anledning; det är helt enkelt inte alltid intressant att ta del av andra människors liv. Blonde har jag inte läst men jag har funderat på att läsa den många gånger.

2011-10-25 @ 23:00:34
Postat av: enligt O

Har också väldigt svårt för memoarer, mest för att de alltid är så tråkigt skrivna. Jag föddes i blablabla och så blablabla i hundra år tills personen ens blivit vuxen och känd. Segt!

2011-10-26 @ 16:00:54
URL: http://www.enligto.se
Postat av: blogg_bohemen

Men precis! En väldig massa blablabla!

2011-10-26 @ 19:52:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0