glada hälsningar från missångerträsk




Martina Haags Glada hälsningar från Missångerträsk läste jag ut för ett par veckor sedan, men det har liksom inte blivit av att jag bloggat om den förrän nu.

Jag gillar Martina Haags böcker. De är lättsamma och roliga och jag gillar alltid karaktärerna. I Glada hälsningar ... är Nadja, bosatt i Stockholm, medelålders, singel och barnlös bokens huvudkaraktär. Hennes syster Lotta lever ett helt annat liv i Norrland med make och barn, men med en avsomnat sexliv som skall räddas genom en resa till Paris. Nadja får under tiden åka till Lappland och passa Lottas svärfar Sigvard, en gubbe med svårigheter att ta hand om sig själv. I gengäld har Lotta lovat att fixa en man till Nadja som desperat behöver en man för att ta sig ur en knipa hon satt sig i hos adoptionsbyrån.

Det strular till sig eftersom historien i sig är smått absurd. Det är dessutom kryddat med en del klyschor om norrlänningar med skoter och stockholmare som inte vet något om samer och renar och kanske att Lotta och hennes man har det märkligt bra i Paris med trekant och annat, men jag sträckläser ändå boken och jag mår så där riktigt bra medan jag läser den. Den kommer garanterat att filmatiserats och det kommer att bli en härligt varm feel-good-film. Personligen ser jag redan fram emot nästa bok av Martina Haag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0