bokbloggsjerka 30 september - 3 oktober

Jag har varit en slarvig bloggare de två senaste veckorna, men nu lovar jag att skärpa mig och börjar med att besvara veckans bokbloggsjerka.

Vilken är den längsta bok du har läst?

Jag gillar böcker som är 300-350 sidor långa. Tycker ofta att de är bättre än böcker som är uppåt femhundra sidor och däröver. Därför har jag inte läst särskilt många riktiga tegelstenar. Borde kunna svara Anna Karenina, men i ärlighetens namn bläddrade jag mest igenom den och läst väl ungefär var femtionde sida. Det olyckliga kursupplägget med Brott och straff och Anna Karenina samma vecka var anlednigen.

Boktjuven av Markus Zuzak med sina 585 sidor i pocketversionen måste nog vara den längsta jag läst på rätt många år och den tyckte jag var riktigt bra.

Kommentarer
Postat av: Monika

Ryska klassiker är ju inte direkt något man plöjer igenom på snabbt, så två på en vecka låter lite i mastigaste taget.

2011-10-01 @ 20:17:25
URL: http://bokslut.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Ja, gud, ja! Min nittonåriga hjärna hade fullt upp med att ta sig igenom Brott och straff, så att på två dagar till läsa Anna Karenina var en omöjlig uppgift. Ryssarna kräva sin tid! :)

2011-10-01 @ 20:25:57
Postat av: Marika

Så här gör du:) Gå in där du skriver inlägget. Längt ner står det redigera. Klicka där så vips så kommer ikonerna tillbaka:) Jag tycker inte om att läsa böcker, kommer aldrig till ro att kunna läsa sen så har jag dyslexi:)Hoppas du får en fin söndag.

2011-10-02 @ 07:27:39
URL: http://marika79.blogg.se/
Postat av: blogg_bohemen

Tack, marika79! Skönt med enkla lösningar!

2011-10-02 @ 10:38:59
Postat av: Sara Pepparkaka

Det finns utan tvivel långa böcker som skulle mått bra av lite mer editering. Sen finns det böcker man inte ens märker hur långa de är.

2011-10-02 @ 17:22:00
Postat av: Annika

Det krävs en hel del av författarna för att bibehålla läsarnas intresse genom en bok på +/- 1000 sidor. Stephen King kan det, Diana Gabaldon likaså men huvuddelen av böckerna jag läser har mellan 300 - 500 sidor vilket i det stora hela får anses vara perfekt.



Anna Karenina har jag bara hört talas om men efter att ha läst en del om den boken känns det som att jag inte skulle vinna särskilt mycket på att tvinga mig igenom den ...

2011-10-02 @ 18:49:18
URL: http://alkb.se
Postat av: blogg_bohemen

Jag kanske får ge en riktig tegelsten en chans någon dag. Tack för tips om bra författare!

2011-10-02 @ 21:17:45
Postat av: läsdagboken, camilla

nu orerar jag även i detta kommentarsfält. sorry!

men skulle bara säga att du säkert skulle gilla Sugar av Michel Faber. 800-900 sidor, minns inte exakt.

2011-10-03 @ 21:08:14
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Sugar glömde jag bort! Älskade första halvan, men sedan inträffade det där tegelstenssyndromet och boken tappar lite i andra halvan. Visst är den filmatiserad? Sevärd?

2011-10-03 @ 22:41:52
Postat av: läsdagbpken, camilla

instämmer, dessvärre. kom igenom hela, men föredrar att läsa om och läsa om första kapitlen, för den dekadenta viktorianska atmosfären. Tv-serien gillade jag inte alls, BBC till trots : (

2011-10-04 @ 18:31:56
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0