de ensamma




Håkan Nesser är nog min svenska favoritförfattare och definitivt min favorituppläsare. Det är med viss sorg jag nu måste inse att jag har lyssnat klart på De ensamma. Gunnar Barbarotti har varit trumpen och svartsjuk och jag har ändå älskat honom hela boken igenom. Hoppas verkligen att det kommer fler böcker där vi för följa Barbarotti, Backman och de andra i Kymlinge.

Handlingen kretsar kring en grupp vänner som alla bor i Uppsala under det tidiga sjuttiotalet. Under en svamputflykt 1975 dör en av dem, Maria,  och trettiofem år senare hittas hennes dåvarande sambo död på exakt samma plats. Det märkliga sammanträffandet får poliserna i Kymlinge att ana oråd. Kanske är det inte frågan om två olyckor eller två självmord?

De sex vännerna lär vi känna ingående och vi får reda på allt som händer i gruppen före den där ödesdigra svamputflykten. Trots att det är många timmars lyssnande tröttnar jag inte en enda gång, vill bara höra mer. Precis när jag tror att jag löst deckargåtan, när jag lutar mig tillbaka och förväntar mig få reda på att jag misstänker rätt person blir jag helt överraskad. Jag hade inte för en sekund tänkt mig den upplösningen. Ytterligare en sak att älska med De ensamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0