med livet framför sej

Det är inte direkt någon hemlighet att jag läser väldigt få klassiker och det händer väl titt som tätt att tankar som borde, måste, skulle dyker upp, men för det mesta går dessa tankar att bota med en deckare eller annan lättläst litteratur. :) Bland hyllvärmarna fanns i alla fall en modern fransk klassiker som jag nu läst med rätt stor behållning - Med livet framför sej av Émile Ajar (eller ja, Romain Gary som han egentligen heter).


Momo, en ung pojke och bokens huvudkaraktär, tar oss med på en tur genom hans värld som kryllar av prostituerade, sutenörer och en rad charmiga karaktärer som transvestiten Madame Lola, en tidigare senegalesisk boxare, som hjälper Momo att ta hand om den allt sjukare Madame Rosa. Momo är nyfiken och omtänksam och han gör allt för Madame Rosa, som tagit hand om honom och en rad andra horungar, och han hjälper henne genom hennes långdragna och sorgliga dödsprocess.

Det stora behållningen med boken är karaktärerna i det mångkulturella kvarter där Momo har sin hemvist och Momos ständiga flöde av ord. Inte sällan pratar han om saker han inte riktigt förstår, men så är han ju bara en pojke med ett stort ansvar i en stundtals rätt förvirrande värld. 
 

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

ooooh, min favoritroman!

ja, man fattar lätt tycke för Momo, Madame Rosa, Madame Lola, Monsieur N'Da Amedée..., skrattar åt heroinisten som tog fel på insulinet...: D

och på slutet blir det sorgligt - en perfekt bok, åtminstone på franska!

2011-05-24 @ 22:05:14
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Jag tror att det var du som tipsade mig om boken med alla dessa charmiga karatärer. Hamil som skall försöka göra lite mer muslim av Momo är en av mina favoriter. Många leenden under läsningen.

2011-05-25 @ 08:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0