karismakoden



Karismakoden
av Eva Kihlström är en typisk skumma-igenom-bok. Personligen tycker jag inte att ordet karisma är det mest välvalda eftersom detta i mångt och mycket faktiskt bara är en lättsam grundkurs i retorik och i min värld krävs något mer än en hyfsat god talare för att kunna prata om en person med karisma. Jag är i ärlighetens namn inte så säker på att karisma är något man kan lära sig. En del bra tips förmedlas i boken, men när den går över till att ge råd om hur man blir "en social vinnare" tappar boken fokus och det blir för mycket grundkurs i minglande istället. Naturligtvis är bokens olika delarna också kryddade med de sedvanliga små berättelserna ur verkligheten (eller den påstådda verkligheten) och jag förvånas över i hur många olika sammanhang samma berättelser kan dyka upp. När jag för säkert tjugosjunde gången i mitt liv läser om förträffligheten i Mark Levengoods mormor-historier vill jag bara skrika "Ge mig något nytt!!!".

Skulle jag vara bokrecensent i något trivsamt TV-program skulle jag ge Karismakoden en tvåa i betyg. Eller kanske en svag tvåa för vad gör Carola på omslaget ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0