gamarna

Gamarna (ljudbok)

Jag säger det på en gång - jag tyckte verkligen inte om den här boken. Lyssnade ändå igenom den för att jag varit alldeles för trött många kvällar för att orka hålla upp en bok. Istället för TV kan man säga.

Saker jag stör mig på:

1. Huvudkaraktären, Sanna Wrede. Hon är liksom inte trovärdig. Varken motbjudande eller tilltalande, bara ... tröttsamt ointressant.  

2. Att huvudpersonen är författare. Ibland funkar det med en författare som huvudkaraktär, men då skall det liksom finnas en anledning till det, inte bara kännas som att bokens författare inte orkade hitta på ett annat yrke till sin huvudkaratär. Kanske är det Küchens sätt att ge hela förlagsbranchen en känga? Finns garanterat bättre forum för detta ... 

3. De politiskt korrekta bisexuella inslagen som inte fyller någon som helst funktion utan bara finns där för att "lite sex piggar ju alltid upp berättelsen". Det är en sanning som inte är en sanning och som bara dumförklarar läsaren. Missförstå mig rätt, jag om någon är för att heteronormativa mönster bryts men skall det göras så skall det var uppriktigt och ärligt och inte för vad som enbart framstår som politisk korrekthet. Egentligen fyller ingen av de avsnitt där Sanna Wrede fylls av passion (för det finns några män som också väcker hennes lust) någon funktion, men vad skulle berättelsen annars krydddas med?   

4. Hela berättelsen egentligen eftersom den, precis som huvudkaratären, inte är trovärdig. Eller ja, det kanske den är egentligen, men den håller liksom inte måttet i sin genre. Brotten i sig är inte heller särskilt intressant skildrade och dessutom slarvas offren liksom bort i ivern att ge Sanna Wrede en framträdande roll. 

5. De politiska undertonerna. Eller undertoner och undertoner. I ärlighetens namn hade det varit bättre att Maria Küchen skrivit ett debattinlägg istället för en krystad deckarhistoria i bostadsrättsmiljö. 

Finns det då något jag gillar? Ja, den lyssningsvärda inläsningen av Eva Röse. Men det är också allt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0