främlingen




Ett av mina allra starkaste litterära minnen är första gången jag läste Albert Camus Främlingen. Eller jag läste den inte, jag lyssnade på den. Hade lånat den som ljudbok på biblioteket i min hemstad. Kassettbandsversion och gammal freestyle. Det här var på våren 1998 och CD-versionen hade inte kommit till landsbygdsbiblioteket. Nedsjunken i ett säte bak i bussen på väg genom de mellansvenska skogarna till min studieort Karlstad lyssnade jag till Krister Henriksson som mästerligt läste upp Främlingen. Jag var helt trollbunden. Vill absolut inte sluta lyssna. Jag tycker fortfarande det är en helt otroligt bra bok och igår när jag krasslig och eländig låg hemma i sängen sträckläste jag den med förtjusning, men kanske att jag ändå saknade Henrikssons röst. 

Har ni inte läst den, gör det. Har ni läste den, läs om den. Den håller. En verklig klassiker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0