jekander, brandelius och hulth-wallgren

Fortsätter att beta av högen med hyllvärmare och usch vad trött jag är på dem. Längesedan jag läste något riktigt bra nu.


Med list och lust
av Anita Jekander och Pia Brandelius

Läste den här boken på internationella kvinnodagen eftersom den handlar om hur kvinnor kan bli framgångsrika i arbetslivet. Någon lusläsning blev det väl inte direkt, snarare skumläsning lite här och var. Boken har några år på nacken och kanske är det därför den känns en aning passé. Det känns mest som Amelias samlade karriärtips. Kanske var den lite mer av en aha-upplevelse när den kom, men jag betvivlar det för det är ändå bara sex år sedan. Kvinnorna i boken är nästan enbart akademiker i chefsposition och jag tycker det perspektivet blir för snävt. Är framgång alltid detsamma som en chefsposition? Är framgång alltid kopplat till akademisk bakgrund? Bokens exempel är ofta hämtade från åttio- och nittiotalen vilket gör att jag misstänker att den här boken främst är riktad till kvinnor i författarnas egen generation.



Diplomatdottern i Jakarta av David Hulth-Wallgren

Det här är en bra reportagesamling om tiden kring när Suharot föll och om tiden efter skriven av journalisten David Hulth-Wallgren. Indonesien är för mig ett rätt okänt land och därför är det intressant att läsa om allt från hur folket kämpade för att bli av med Suharto till hur islam formats efter lokala traditioner och hur korruptionen tyvärr styr landet, men trots detta växer sig demokratin starkare. Välskrivet och ett bra sätt att få en snabb inblick i en annan kultur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0