Fortfarande Alice



Lisa Genovas bok Fortfarande Alice är en mycket seriös och stark skildring av en kvinna och ett sjukdomsförlopp och jag känner mig starkt berörd av boken. 

Alice är en framgångsrik kvinna som mitt i karriären som psykologiprofessor drabbas av tidig Alzheimer. Alice är femtio år och blir alltmer glömsk och tappar bort sig på platser hon känner väl. När hon får sin diagnos är sjukdomen ett faktum och hennes demens tilltar allt mer under det kommande året. Jag lider med henne och med hennes familj, men samtidigt gläds jag åt de stunder då hon är klar och kan tänka och fungera som förr. Vissa scener stannar kvar, som när hon för första gången inte känner igen sin ena dotter, när hon tvingas att meddela sin chef att hon har Alzheimer och inte längre kan undervisa eller när hon tror att den svarta mattan i hallen är ett hål. Jag känner också med maken som även han befinner sig mitt i en framgångsrik forskarkarriär samtidigt som han skall hantera sin allt mer förvirrade maka. Det är svårt att inte känna hans frustration i vissa lägen.

Om lite mer seriös sommarläsning lockar så är Fortfarande Alice absolut att rekommendera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0