änklingen

Stadens biblioteket verkar ha haft utsortering av pocketsnurran för sist jag kollade bokbytarhyllan (som de föredömligt inrättat) stod några av bibiliotekts egna pocketböcker där. Jag tog med mig Ray Kluuns Änklingen hem och skall i gengäld ställa dit en del av de mindre bra hyllvärmarna. Kan ju finnas någon annan som uppskattar dem mer än vad jag har gjort ...

Änklingen (pocket)

Jag gillar Änklingen väldigt mycket till en början. Sten, 35+, i Amsterdam har blivit änkling då hans fru gått bort i cancer och nu är det bara han och den treåriga dottern som skall klara vardagen. Sten hanterar fruns bortgång genom sprit, sex och knark och den tjeckiska barnflickan tar hand om dottern en hel del kvällar. Jag fascineras av hans livsstil fast jag borde vifta med moraltantsfingret. Han är så vilsen och hans livet så poänglöst, men samtidigt är det lite befriande att läsa om det. Så åker han med sitt gäng likasinnade till Ibiza och eftersom året är 2001 kan ni lätt räkna ut vilken händelse som påverkar Sten starkt. Han åker tillbaka till Amsterdam och bestämmer sig för att han och dottern skall fly fältet ett tag och istället åka runt i Australien. Det är resan i Australien jag förstår att jag skall älska. Hur pappans band till dottern stärks, hur han utvecklas som människa etc etc men det blir liksom slätstruket. Fast lite berör det förstås ändå. Det är inte en dålig bok, men jag hade liksom hoppats på lite mer än vad det blev. Och boken är verkligen värd ett annat omslag ...

I boken använder sig Kluun rätt friskt av något han kallar wramples, vilket är någon slags textmotsvarighet till musikens sample. De är faktiskt rätt irriterande om jag skall vara ärlig. Upplever det som ett slags krystat behov av att visa på kontextualitet. I efterordet kan läsaren dessutom få reda på i procent hur många ord som är wramplade från t ex Vindens skugga. Vem bryr sig?


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Jag gillade inte alls "En sorts kärlek" (hette den så?), så denna hoppar jag över.

2011-06-22 @ 23:06:56
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: mind the book

det här låter som en bok i min smak! är originalspråket holländska?



så spännande med sistaminuten! känner igen kontrollbehovet och bokpackningsfunderingarna : )

2011-06-23 @ 11:29:46
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Räcker nog med en Kluun för mig också ... eller så läser jag En sorts kärlek när jag känner för något som inte kräver alltför mycket av läsaren. Vilket i och för sig är min favoritgenre ... :)



C - kan faktiskt tänka mig att du skulle uppskatta den mer än vad jag gjorde. Vill du ge dig i kast med den på holländska så heter den De weduwnaar.

2011-06-23 @ 23:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0