tre apor

En tunn liten bok hyllad av recensenterna fick bli min tågreseläsning på väg norrut till lilla mor. Boken, Tre apor av Stephan Mendel-Enk, passerar dock rätt obemärkt förbi i mitt tycke. Visst finns det en hel del av det verkligt typiskt judiska och den därtill hörande humorn (paralleller med Woody Allens filmer dras i en av omslagets blurbar), men jag berörs inte alls av det. Jag gäspar lite oengagerat redan i mitten och tycker när de knappt 150 sidorna är utlästa att det är rätt skönt att bara titta ut genom tågfönstret och lyssna på den enda radiokanal som gick att få in, P4 Dalarna. Och bara sådär kom jag också att tänka på en komediserie från 90-talet där Fran Fine var barnflicka hos en rik musikalkompositör. Vad hette den serien? I vilket fall så fanns det en hel del typiska NY-judiska inslag i den som jag minns roade mig mycket.  


Jag väljer, lite semesterslött att bara kopiera bokens presentation från Bokus, för de som ändå vill veta vad boken handlar om ... "Samtidigt som den första intifadan utbryter i Israel är den judiska församlingen i Göteborg på väg att splittras. 13-årige Jacob befinner sig i konfliktens mitt. Ett knappt halvår efter hans Bar mitzva har hans föräldrar skiljt sig, mammans nya man flyttat in i huset och hans far- och morföräldrar slutat att prata med varandra. Och det värsta är ännu inte över."

Kommentarer
Postat av: Maria

Det verkar som om boken Tre apor går lite obemärkt förbi som vinet Tre apor ;)

2011-07-20 @ 22:49:31
URL: http://renovationaryroad.bloggplatsen.se
Postat av: blogg_bohemen

Haha - ja, det har du rätt i! Lärdomen är att undvika triss i apor! Och apropå djur och vin kan jag tipsa om att även undvika det smaklösa vinet Grasshopper trots den roliga etiketten ...

2011-07-21 @ 08:32:47
Postat av: Västmanländskan

TV-serien hette "The Nanny" (Morsa på låtsas)

2011-07-26 @ 06:24:48
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Ja, just det! Morsa på låtsas - ibland är det bättre att låta bli de svenska namnen på serier ... :)

2011-07-26 @ 13:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0