qimmersuaqarusunngilaq*

Aktuellt nummer
Idag har jag återupptagit bekantskapen med Språktidningen och undrar stillsamt varför jag glömmer bort den mellan varven. Ren allmänbildningsboost att bläddra igenom denna skrift! Nu vet jag till exempel att det i Finland finns en nyhetssändning på finska, att grönländskan inte allas har särskilt många ord för snö och att allt fler byter tillbaka till sina samiska efternamn. Vilken annan tidning skriver om allt detta? Och på ett så lättillgängligt sätt?

Skall nog gå tillbaka till biblioteket och läsa alla de nummer jag missat. Hoppas också komma över underbara Filter någon dag. Sommarlov är som bekant lika med massor av lästid!

*När vi i svenskan behöver en hel radda med ord för att uttrycka en mening behöver grönlänningarna bara ett enda långt ord. Ordet i rubriken betyder "han/hon vill inte gärna ha en stor hund". Man måste ju bara älska Språktidningen för ett så användbart exempel!

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Den är väl bra! Jag fick en prenumeration av maken i julklapp. Filter är också en favorit.

2011-07-14 @ 23:12:34
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Hade en prenumeration för något år sedan, men sedan har tidningen lite smått fallit i glömska för mig. Nu är jag sugen på att unna mig en prenumeration igen!

2011-07-15 @ 18:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0