kulturtanter på utflykt


Sommarens första kulturtantsutflykt är avklarad. Tillsammans med två likasinnade styrde vi kosan mot Elin Wägners Lilla Björka. Alltid intressant att stiga in i författarnas hemmiljö, särskilt när det är ett gulligt litet hus mitt i grönskan och granne med en gammal fårhage. Wägners skrivarstuga i funkisstil fick mig att drömma om en egen liten lässtuga. Ett kryp-in där man kan fly verkligheten för en stund. Vem vet, kanske en lässtuga med tiden skulle förvandlas till en skrivarstuga även för mig?


För att komma i stämning inför utflykten läste jag Wägners Norrtullsligan, starkt inspirerad av Läsdagsbokens presentation av den som "en Sex and the City från nittonhudratalets början". I rätt många avseenden känns den förstås föråldrad fast jag tycker ändå om berättelsen och bara det faktum att två av personerna kallas för Baby och Pegg får mig att le. Socialrealistiska drag som kampen för högre lön och de knappa levnadsförhållanden intresserar mig alltid och roar mig när det som i detta fallet kombineras med en nästan studenitkos korridorskänsla. Ibland är det oundvikligt att se paralleller med många av de romantiska filmer som fortfarande produceras i det stora landet på andra sidan Atlanten där att bli gift framstår som kvinnans enda framtidsdröm/hopp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0