kvinnorna på 10:e våningen

Kvinnorna på 10:e våningen

Karin Alfredssons andra bok i serien om läkaren Ellen Elg, Kvinnorna på 10:e våningen, fortsätter på temat kvinnoförtryck runt om i världen. Denna gång utspelar sig berättelsen i Vietnam där en svensk man faller från tionde våningen på ett hotell och dör. En kort tid därefter kommer en ung kvinna som blöder kraftigt från underlivet till sjukhuset där Ellen jobbar. På sjukhuset föds också alldeles för många dödfödda barn när överläkaren har hand om förlossningarna och från sin plats på gatan ser en gammal cigarettförsäljerska mystiska överlämningar av sportbagar. 

Händelseförloppet är kanske rätt förutsägbart, men jag börjar inse att det inte är det viktigaste med Alfredssons böcker. Det är snarare skildringen av kvinnors liv i andra länder som är styrkan. Det är lärorikt och förutom de prostituerade kvinnornas situation framträder också en bild av hur den vanliga vietnamesiska kvinnans liv fortfarande styrs av vidskeplighet som berör allt från barnafödanden och sexualitet till karriärmöjligheter i ett tämligen korrupt samhälle.

Tredje boken i serien utspelar sig i Polen och handlar om hur vissa kristna grupper jobbar för att stoppa kvinnors rätt till abort. Någon som läst den? Är den bra?

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Japp. Jag har läst den. Den var helt OK. Men den första boken tyckte jag var den bästa (80 grader från Varmvatnet).

2011-01-05 @ 07:27:29
Postat av: blogg_bohemen

OK. Jag gillade nog tvåan bäst. Intressant ämne i trean, men den verkar lite tjock. Blir den seg?

2011-01-05 @ 09:51:22
Postat av: Västmanländskan

Nja, inte seg, men jag känner mig inte lika engagerad.

2011-01-05 @ 15:03:14
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: blogg_bohemen

Jag är ju religionslärare så jag hoppas förstås att boken skall vara mycket engagerande! :)

2011-01-05 @ 15:48:28
Postat av: Liolej

Jag tyckte Klockan 21:37 var väldigt bra, precis som Alfredssons tidigare böcker. Trots att Polen ligger så nära Sverige har jag dålig koll på landet i många avseenden och jag tyckte att boken gav mig mer kunskap, förutom att det var en engagerande berättelse.



Jag har skrivit om boken här: http://ordblogg.xpedition.nu/?p=3581

2011-01-10 @ 13:45:24
URL: http://www.ordblogg.xpedition.nu
Postat av: blogg_bohemen

Vad kul att det kommer ytterligare en bok om Ellen Elg! Trodde att det var tänkt som en trilogi. Ska nog läsa Klockan 21:37 också.

2011-01-10 @ 18:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0