vårlik


Kallentoft är som vanligt att lita på! Vårlik är minst lika bra som de tidigare böckerna om Malin Fors och hennes kollegor vid Linköpingspolisen, kanske är det till och med snäppet bättre. Språket är bättre än någon annans i genren och intrigen är genomtänkt och väver samman det jordnära med det övernaturliga. När det gäller det övernaturliga är jag egentligen inte särskilt förtjust i de kursiva styckena där offren "viskar" till Malin, men de skall liksom finns där i en Kallentoftdeckare. Malin utvecklas för varje bok och i Vårlik har hon blivit nykter alkoholist och kämpar med att hålla sig borta från spriten och jag kommer på mig själv med att nästan heja på henne "kom igen, Malin, du klarar detta!". Men vart är väderfenomenen? Ingen extremvärm eller kyla, inga oväntade snöfall eller ihållande regn. Nästan inga väderreferenser alls. Först blev jag förvånat och helt ärligt lite besviken, men i längden var det rätt skönt att slippa väderrapporterna.

En bomb sprängs i centrala Linköping. Två små flickor omkommer och polisen inleder en undersökning där allt från islamister till MC-klubbar kollas upp men ju längre in i utredningen de kommer desto mer verkar det som att bomben kan ha varit riktad mot de två döda flickorna. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0