bokprogrammet



Av en ren slump, eller nåja, av en ren zappningsslump hittade jag igår kväll Bokprogrammet på SVT. Alltid lika sympatiska Siri Hustvedt intervjuandes av en trivsam norrman och emellanåt dök även Paul Auster upp. Siri pratar om sitt författarskap, om sitt arbetsrum, sina märkliga skakningar, om sina norska rötter (hon talar även norska emellanåt med reportern) och funderar kring sin tvåspråkighet. Avspänt program med promenader i parken varvat med hemmamys i fårtöljen och ett besök till en lokal boklåda - precis vad jag saknat i TV-tablån. Varför har jag inte sett detta program tidigare? Varför har det inte gjorts någon reklam? Babel och Daniel Sjölin i all ära, men det finns andra format än studiosamtal som kanske tilltalar lite mer en trött (och febertyngd) vardagskväll.

21.30 på tisdagar är numera bokat i TV-tablån. Nästa vecka är det Jo Nesbø som intervjuas. Aldrig läst någon av Nesbøs deckare, men nu kanske jag blir inspirerade till både bokinköp och en tripp till Oslo (vilket ju aldrig är fel!).

Och apropå Norge - att läsa eller inte läsa Knausgårds Min kamp? Hur tänker ni andra göra? Jag är ju som bekant lite skeptiskt till tegelstenar i långsamt tempo ...

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja, vilket par! och vilken miljö de bor i. ska försöka leta upp det på svt play.



ang. knausgård = JA! flög igenom 1:an och 2:an, har f.n. fastnat lite i 3:ans inledning, men ooooh, så bra!

2010-09-22 @ 21:52:13
Postat av: blogg_bohemen

Tyvärr finns inte detta toppenprogram på SVT Play. Hade också hoppats på det så jag kunde se tidigare program i serien. Kanske NRK har en Play-variant?



Knausgård kanske är värd en genomläsning trots allt. Man behöver ju inte alla läsa alla delar i en följd ...

2010-09-23 @ 12:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0