hästkrafter



Hästkrafter
av Lars Mytting handlar om Erik Frysen och hans bensinstation, Norges sista Mobil-mack. Visserligen omsorgsfullt renoverad, men ändå en tidsmaskin tillbaka till 60-talet. Fryksens stora passion är bilar och kanske framförallt att reparera bilar, så boken är överlusad med bilmodeller och reservdelar. Faktiskt så till den grad att jag som saknar allt intresse för detta transportmedel och inte heller innehar körkort blir lite utmattad.

Erik ligger i konflikt med byns starke man, men också med hela det moderna bensinmacksväsendet. En ny vägsträckning tvingar honom dock att börja fundera på en flytt av sin mack och kanske att han då tvingas sälja korv och blöjor istället för reservdelar och olja. I bakgrunden finns också Fryksens personliga livskris med kvinnor från förr som den röda tråden.

Skulle enligt kritikercitatet på omslaget (något jag alltid ställt mig skeptisk till) var rolig läsning, men jag vet inte ... Jag tyckte nog att den blev lite lång och att den kändes lite splittrad. Gillar dock den lille mannens kamp mot de stora företagen, men på det stora hela är detta inte läsning jag rekommenderar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0