vishnus död

För att vidga mina bokliga vyer har jag börjat besöka bibliotekets skönlitterära avdelningen igen. Visserligen är det mest för att fota framsidor för att sedan gå hem och se om böckerna finns i pocketformat på närmasta internetbokhandel, men ibland lånar jag förstås hem en och annan bok också, som Manil Suris debutroman Vishnus död.




I ett hyreshus i Bombay bor husets allt-i-allo på en trappavsats mellan två våningsplan. Han har varit en del av huset i många år, men nu ligger han för döden och familjerna Pathak och Asrani grälar om vem som skall betala för ambulans och sjukvård. Det är inte de enda de grälar om, och ju längre in i handlingen man kommer desto mer får man veta om familjerna som bor i huset. Det hela blir till en berättelse om kärlek, sorg, arrangerade äktenskap, religiösa föreställningar och vanföreställningar samtidigt som den också skildrar människors vardagsliv.

Bitvis tycker jag om boken, särskilt berättelsen om Vinod som miste sin fru efter bara några års äktenskap men fortfarande brottas med sorgen och vreden, men som helhet blir boken lite lång med sina nästan fyrahundra sidor och berättelsen slutar till slut fånga min uppmärksamhet. Ändå tycker jag att det är en intressant bok, men den behöver nog en långsammare läsning och kanske en lite mer koncentrerad läsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0