här ligger jag och blöder

Här ligger jag och blöder

Oemotståndlig titel! Att jag dessutom fick mitt ex signerat av författaren Jenny Jägerfeld på Bokmässan är en extra bonus.

Riktigt bra ungdomsbok som börjar med att Maja sågar av sig tummen på en skulpturlektion, något som vissa tror är med flit, men det skulle Maja aldrig göra. Boken fortsätter med att det som vanligt i ungdomsböcker händer rätt mycket. Maja åker till mamman i Norrköping, men hon är försvunnen. Maja träffar Justin eller vad han nu heter på en fest, läser pappas mejl och facebook och raderar allt hon inte gillar, särskilt meddelanden från Denise. Men det finns också ett stort allvar i boken. Vad det egentligen är som hänt mamman och varför ingen pratar med Maja om det. När det väl uppdagas är det svårt att inte känna sympati för alla inblandade, men det faller sig kanske rätt naturligt med tanke på att Jägerfeld är psykolog till vardags.

Jag förstår att boken är Augustprisnominerad och håller tummarna för att den vinner! 

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

den här gillade jag också mycket!

"syndromperipetin" var synnerligen oväntad

uppskattade alla andra psykologireferenser till cullberg m.m. men mest Majas stil och språk : D

2010-11-20 @ 11:42:02
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Ja, jag hade förväntat mig något betydligt mer deckaraktigt än ett syndrom. Mkt trevligt att bli så överraskad! Majas personlighet är det bästa med hela boken. Älskar hennes "en bokhylla är också en skulptur"-inställning!

2010-11-20 @ 17:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0