2x ungdomböcker

Ungdomsböcker är som ni vet inte något jag kastar mig över med någon större entusiasm, men så ibland känner man att plikten kallar och det blir ett par stycken lästa och denna gång var det två små guldkorn.

Min typ brorsa
Min typ brorsa av Johanna Lindbäck

Ninas mamma har träffat en kille via nätet och bestämt att de skall fira nyår tillsammans med honom och hans söner. Nina har självklart ingen lust med detta och gör allt för att förstöra stämningen. Men inte hjälper det för under sommaren blir Ninas mamma och den nya killen sambo och de två sönerna flyttar förstås också med. Det blir lite spänt, den ena sonen tycker att Nina är "cute as a button" och kanske att den andra också är lite intresserad. Mitt i allt skall Nina och en av hennes nya "brorsor" också börja gymnasiet, få vänskap att överleva trots avstånd och olika gymnasieprogram, försöka vara vuxen och dessutom vara kär i den man kanske inte får vara kär i. Det är roligt och allvarligt på en och samma gång och jag sträckläste den med förtjusning.

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian
Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian av Sherman Alexie

Junior bor i reservatet, är fattig men smart och tröttnar den dagen han får en skolbok i handen som hans mammas namn står skrivet i. Han bestämmer sig för att börja i en skola med bara vita några mil bort, utanför reservatet. Hans bästa vän ser det som ett svek och vänder honom ryggen. På den nya skolan har han också svårt att bli accepterad, tills det visar sig att han är en duktig basketspelare. Det är en varm och komisk bok, som ger en inblick i två helt skilda världar och hur Junior försöker passa in i båda samtidigt. Illustrationerna förhöjer läsupplevelsen och jag ler stort många gånger under läsningen. Detta är dessutom en bok som säkert går hem hos högstadiekillarna, och bara det gör att den är värd en extra guldstjärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0