hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

I början hade jag svårt för ljudbok, tyckte att det var lite som att lära sig läsa på nytt, men nu uppskattar jag det mer och mer och på kvällarna lyssnar jag mig nästa alltid till sömns. Det kan i och för sig ta några veckor att komma igenom en bok eftersom jag ofta somnar rätt snabbt, men så är det verkligen rogivande att få en bok uppläst för sig.

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson är en verkligt skruvad berättelse om Allan som avviker från sin egen hundraårsfest, snor en resväska och på så sätt dras in i rad händelser som bland annat involverar en dressin, en elefant och en rad nya, mer eller mindre suspekta, bekantskaper. Parallellt med nutidsberättelsen får vi också historien om Allans händelserika liv berättat för oss, även den helt osannolik. Allan, som är helt ointresserad av politik, går från att vara sprängämnesexpert i sörmländsk håla till att dinera med världens ledare, hjälpa dem med i frågor rörande atombomber och tillbringa en del tid på flykt samt även några år tillsammans med Einsteins oäkta bror Herbert.

I början tycker jag verkligen om boken, men i längden blir den tröttsamt överdriven. Tycker dock att nutidsberättelsen hela tiden är underhållande och Allan som person är fantastisk och rätt rolig. Bäst av allt är Björn Granaths eminenta inläsning - vilken inlevelse!

Kommentarer
Postat av: Malin

Tyckte att alla tillbakablickar mest hackade upp texten och gjorde allt rörigt. Blev också besviken på den här!

2010-07-11 @ 16:20:38
URL: http://malinthewriter.wordpress.com
Postat av: blogg_bohemen

Trodde den skulle vara mycket bättre, alla talade så gott om den och den låg/ligger på alla topplistor. Besviken var ordet, tyvärr.

2010-07-12 @ 10:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0