drömmen förde dej vilse

Förra veckan damp det ned en bok i brevlådan och jag förstod först inte alls varför jag fått den, men så slog det mig att jag faktiskt deltagit i en tävling via Norstedts facebookgrupp och att jag faktiskt var den vunnit! Hur trevligt som helst! Att det dessutom gav mig tillfälle att läsa sommarlovets första deckare var ju inte heller helt fel.

Drömmen förde dej vilse

Anna Janssons elfte bok om Maria Wern, Drömmen förde dej vilse, tar oss som vanligt med till Gotland där en seriemördare i mörk kåpa sprider oro. Boken inleds med att Maria Wern försöker avstyra en misshandel, men pojken som fått slagen och sparkarna riktade mot sig avlider och Maria blir själv skadad. Sedan hittas en kvinna, klädd till brud, mördad i Botaniska trädgården och senare även en äldre herre och en ung sjuksköterska.

Boken håller bra Jansson-klass, men det är lite för lätt att lista ut vem mördaren är och relationstrasslet mellan Wern och Per Arvidsson får kanske lite onödigt mycket plats. På det stora hela tycker jag dock att det är utmärkt semesterläsning och det blir garanterat fler av samma slag under sommaren, för vad vore en svensk sommar utan ett antal gotlandsmord?


Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Precis, ingen sommar utan några Gotlandsmord.

2010-06-11 @ 21:40:49
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com/
Postat av: Pelz

Den måste jag läsa, som halvt gotlänning jag är.

2010-06-12 @ 10:16:56
URL: http://enjoy.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Pelz: Utmärkt läsning i din nya hängmattefåtölj!



Västmanländskan: Gotland måste vara den svenska motsvarigheten till Midsummer. :)

2010-06-12 @ 10:54:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0