polkagrisar och cykelturer

Sommarens enda semester blev en tvådagarstripp till ett klassiskt svenskt turistmål; Gränna-Visingsö. Både jag och älsklingen hade vaga minnen från barndomen när det gäller Gränna och polkagrisar, men det var faktiskt riktigt kul att kolla in tillverkningen även i vuxen ålder. Och godis är ju gott oavsett ålder, så sju polkagrisstänger i spännande smaker följde med hem. Mysigaste butiken var nog annars Gränna Knäcke, där man också kunde smaka på de olika bröd- och skorpsorterna innan man bestämde sig. GI-knäcke packades ned i vår påse (för att kompensera det tidigare inköpet ...) men även en flaska björkbladsdricka som nu ligger på kylning och väntar på avsmakning. Björkblad smakar säkert nyttigt och innehåller garanterat en massa vitaminer, tänker jag.

Vi bodde på vandrarhemmet Strandterrassen, men där var sängarna så obekväma att vi tog ur madrasserna och sov på golvet istället ... Inget vi rekommenderar med andra ord. Resturang R2 i hamnen bör också undvikas, men en fika på Haglunds konditori och en pubmiddag på Amalias (världens godaste potatismos!) kan vi å andra sidan varmt rekommendera.

Tempelgården

Dag två tog vi båten över till Visingsö där förbeställda cyklar väntade på avhämtning. Ön är verkligen värd ett besök! Vyerna är betagande och ordet livskvalité får en helt annan innebörd, inte minst för de kossor som betade på ängar med utsikt över vatten både till höger och vänster. I norr och längst i söder breder jordbruksbygden ut sig och däremellan finns den fantastiska ekskogen. Vi stannade till vid Kumlaby kyrka med det av Brahe, för stjärnskådningens skull, avkapade tornet. Älsklingen tog sig upp i tornet via trång stentrappa och branta, knarrande trätrappor. Jag försökte men fick klaustrofobi redan vid andra trappsteget. Jag stannade på marken och betraktade de medeltida målningarna i koret och de gamla gravstenarna på kyrkogården istället. Säkrast så ... Vidare norrut cyklade vi för att hamna vid Tempelgården, en riktig konstnärsdröm skapad av Olle Krantz. Udda skulpturer och märkliga små hus samsas tillsammans med templet i trädgården och vi passade på att stanna en stund extra för att mumsa i oss en mycket god pasta med kantarellsås.

Söderut gick färden igen för att besöka öns andra medeltidskyrka, Brahekyrkan, med sina fantastiska barockmålningarna och gravkor med kistor från 1600-talet. Mycket vacker! Gillar kyrkor som ni kanske märker ... Från kyrkor vidare till öns örtagård där vi försökte oss på att fota blommor och drack äppelmust från trakten i skuggan av ett stort träd. Därefter blev det långcykling ända ned till öns södra udde för att se resterna av Sveriges första borg daterad tillbaka till 1100-talet. På väg till borgen cyklar med rakt genom ekskogen, ditplanterad för att säkerställa att flottan hade prima virke att bygga båtar av. Nu gav den mest välbehövlig skugga och det där märkliga lugnet som skogar alltid ingjuter i oss svenskar.

Ovan vid långa cykelturer men mycket nöjda över att vi valde det istället för en timmes rundresa med remmalagen (häst och vagn) lämnade vi tillbaka våra cyklar, kollade snabbt in Visingsborg, åt middag med utsikt över Vättern, tog båten över till Gränna och styrda kosan hemåt igen. En kort, men välbehövlig semester, och har du inte redan varit på Visingsö är det verkligen något jag rekommendera.