kristendom för ateister

Plikten kallar har varit temat för de senaste två dagarna. Den sista stora analysuppgiften på min sommarkurs om populärkultur är nu inlämnad och två avsnitt ur det senaste numret av Amelia har fingranskats ur diskurs och feministiskt perspektiv. Nu är det bara att hoppas att ordsvamlet räcker för godkänt betyg. :) Ett minitest om sociologiska termer har jag också gjort och trots att jag inte direkt läst böckerna från pärm till pärm fick jag 80% rätt - inte illa!  Skönt att vara klar i tid för en gångs skull och skönt att vara helt fri de sista veckorna av sommarlovet.



När jag ändå var igång med pliktuppgifter lånade jag hem boken Kristendom för ateister av prästen Olle Carlsson. (Efter ett års bortavaro från arbetet och religionskurserna behöver jag lite input.) Boken är okomplicerat skriven och Carlsson delger oss, via personliga betraktelser, samhällsiakttagelser och bibelcitat, sin syn på hur vi alla kan finna något tilltalande i kristendomen och att någon form av tro kan behövas i dagens stressade samhälle där vi förväntas prestera mer än att bara vara människa. Det är inte på något sätt en ny, revolutionär kristendomstolkning som Carlsson för fram, men för vissa av läsarna framstår nog religionen som lite mer nyanserad, förstående och förlåtande efter läsningen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0