halva liv


Halva liv

Sol och ledighet betyder bokslukartid i mängder och det är knappast något jag klagar över. :) Mats Strandberg är en gammal favorit som med sin senaste bok Halva liv försöker sig på ett lite tyngre romanbygge än i hans tidigare böcker. Det bär kanske inte så långt som han önskar, men det blir ändå hyfsat lyckat, åtminstone som nöjesläsning i sommarsolen.

Jessica farmor Viola avlider och efterlämnar en nedtecknad livshistoria till sitt barnbarn. Livshistorien avslöjar en stor familjehemlighet, liv levda i det dolda och Jessica tvingas se på sin familj med helt andra ögon. Samtidigt kan Jessica inte glömma sitt ex Jakob som helt plötsligt bara försvann, och hon tycker sig se honom överallt, även på Österlen i närheten av farmoders hus. Hon kan inte släppa tanken på Jakob och hon kan inte sluta leta efter honom. Hon måste få klarhet för att komma vidare i sitt liv, men med klarhet följer också fara.

Personligen tycker jag att Strandberg hade vunnit på att bara skriva en bok om Viola och hennes liv, det hade räckt för ett helt eget romanbygge och då hade berättelsen kunnat utvecklas och problematiserats och på ett ännu bättre sätt fått det djup den förtjänat. Nu blir berättelsen om Jessica ett sätt att inte helt lämna den genre vi är vana att hitta Strandberg i, men ändå kryddat med lite mer action. Inte riktigt min tekopp, men som sagt, Strandberg fortsätter vara en av mina svenska favoriter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0