och var hör du hemma?

Bland nyårsraketer och de sakta återupptagna studierna glömde jag alldeles bort att skriva om förra årets sista bok, Och var hör du hemma? av Anne Tyler.

Och var hör du hemma?

Familjerna Donaldsons och Yazdans tar emot sina adoptivdöttrar på samma flygplats och på samma dag. Genom detta skapas en vänskap som leder till ett intensivt umgänge trots familjernas olika bakgrund. Varje år firar de ankomstdagen och döttrarna Jin-Ho och Susan förutsätts vara bästa vänner. Dagen utvecklas snabbt till en allt större fest, med ett visst tävlande i vem som serverar mest mat. Donaldson är övertygade om att allt som tillhör den amerikanska livsstilen är fantastiskt och att de alltid har rätt att påpeka fel i andras val, medan fru Yazdan nervöst försöker härma livsstilen, och hennes make inser att han inte är så genomamerikansk som han trodde, trots att han växt upp landet. Maryam, herr Yazdans mor, betraktar det hela från distans och gör en hel del både roliga och lite sorgsna iakttagelser om livet i USA.

En rolig och charmig bok, med så där lite lagom allvar i botten, och Tyler lyckas undvika de mest stereotypa och klyschiga beskrivningarna i kulturkrocksgenren.

Kommentarer
Postat av: camilla

tyckte nästan att öppningsscenen var höjdpunkten där på flygplatsen med amerikanska banderoller, badges och ballonger, men det var skönt att läsa en originell roman

2010-01-07 @ 00:57:41
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Jag log åt fru Donaldsons klavertramp om Yazdans barnuppfostran! Och Maryams lite cyniska iakttagelser gillade jag förstås. Som enskild scen håller jag dock med om att inledningen var bäst.

2010-01-07 @ 09:26:15
Postat av: blogg_bohemen

Jag log åt fru Donaldsons klavertramp om Yazdans barnuppfostran! Och Maryams lite cyniska iakttagelser gillade jag förstås. Som enskild scen håller jag dock med om att inledningen var bäst.

2010-01-07 @ 09:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0