min allra bästa vän

Min allra bästa vän

Min allra bästa vän
av Laura Wilson är ett ambitiöst projekt trots att romanen bara omfattar runt 250 sidor. Tre berättarröster som tillsammans väver samman en berättelse om hemligheter och livsöden. Gerald, som vi träffar dels som ensam lite pojke och dels som vuxen och ännu ensammare man, har sin dödfödde tvillingbror som bästa vän och dessutom hittade han i barndomen sin storasyster mördad i skogen. Jo, kollega med Gerald, har en dotter som liknar Geralds döda syster och han börjar förfölja henne. Tilly, Geralds moster, berättar familjehemligheter som kommer upp till ytan inför 50-årsjubileet av andra världskrigets slut.

Så länge berättelsen byggs upp fungerar den väl, och Wilsons språk skiljer sig mellan de olika berättarrösterna vilket jag verkligen gillar. Det är intressant, och emellanåt till och med lite spännande. Gerald är huvudperson, men utan Tilly och Jo faller hela berättelsen. Tyvärr är detta en slags kriminalroman och tyvärr blir slutet förutsägbart och man förstår redan i ett tidigt skede vem förövaren är. De sista sidorna är forcerade i ett slags försök att knyta ihop trådar utan att det på något sätt skall avslöjas alltför många obehagliga detaljer för läsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0