sommarfakta

Mest har jag såklart läst den där härligt avslappnande och lustfyllda skönlitteraturen under sommarmånaderna, men lite fakta har det trots allt blivit, så en kort sammanfattning följer här.

Populärkultur av Simon Lindgren
Kurslitteratur som definierar vad populärkultur är och sedan utifrån textuell, kontextuell och sociohistoriska perspektiv analyserar olika företeelser, som t ex Glamours omslag, och förklarar begrepp och teorier. Hyfsat lättillgängligt med de alltid så pedagogiska sammanfattningsrutorna sist i varje kapitel.

Corporate Bullshit av Lars Melin
Om språket i management- och ekonomisvängen. Kåseriartat och med ett tydligt språkperspektiv. Kanske jag inte förstår allt, men så är också ekonomiska knappast ett språk jag studerat. Man ler lite emellanåt och lär sig bland annat att det egentliga namnet på sedel är "icke räntebärande inlåningsbevis". Tack och lov att man slipper säga det varje gång!

Om heder av Unni Wikan
Sommarens klart mest intressanta faktaläsning. Wikan förklarar hedersbegreppet, hur det fungerar i realiteten, att det är näst intill ett ting. I boken gås också olika nordiska hedersmordsrättegångar igenom och det blir tydligt hur handfallna vi ibland står inför ett annat kulturellt system än vårt eget. En viktig bok. Vidare på hederstemat rekommenderar jag SVT:s Dokument Inifrån om två unga homosexuella, uppvuxna i Sverige men i familjer där hedern är det viktigaste och homosexualitet det värsta.

Bilder av människan av Stig Fhanér
Urtrist bok som inleds med att presentera ämnet psykologi, men det är tämligen rörigt och långt ifrån intresseväckande. Skummade, hoppade och struntade i. Läste i slutändan bara kapitlet om Carl Rogers humanistiska psykologi och klientcentrerade terapi med någon slags behållning. 

Tänk om jag är knäpp? av Christina Gustavson
Lättläst om ångest, panikattacker, tvångssyndrom och fobier. Fallbeskrivningar inleder, presentationer av symptom och problematik följer och därefter hur man kan få hjälp och stöd. Boken är riktad till både drabbade och deras anhöriga och som introduktionsläsning är det riktigt vettigt. 

Populärkultur  Corporate Bullshit : om språket mitt i city. Late update Om heder Bilder av människan : Skinner, Rogers och Freud   tre portalfigurer inom psykologin Tänk om jag är knäpp? : Om ångest, panik, fobier och tvångstankar

Kommentarer
Postat av: C

populärkultur antecknas på inköpslistan. tack för det.

och så snyggt omslag!

2010-08-11 @ 14:52:09
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: Maria

Boken om populärkultur lät mkt spännande...får man låna??

2010-08-11 @ 16:09:01
URL: http://renovationaryroad.bloggplatsen.se
Postat av: blogg_bohemen

C: Ja, för att vara kurslitteratur var det ovanligt läsvärt. :) Jag insåg också hur dålig jag är på populärkultur när den ena filmreferensen efter den andra gick mig förbi ...



M: Självklart får du låna! Packar ned den tillsammans med Östlundhs "Släke" och tar med till jobbet.

2010-08-11 @ 17:15:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0