rapport från mässan


Bok & Bibliotek

Årets bokmässebesök är avklarat. Första gången jag var där på en lördag, och herregud så mycket folk det var! Både vi vanliga och mer kända ansikten trängde sig fram mellan montrarna och hoppades hitta nya spännande titlar eller lyssna en stund på någon intressant talare. I år hade jag inget seminariekort, och det var nog lite synd. Det är onekligen rätt skönt att under tjugo minuter sätta sig i en lugn seminariesal och lyssna till en, förhoppningsvis, intresseväckande föreläsare.

Vissa montrar hade som vanligt fler besökare, och en av de mest populära verkade vara Piratförlagets där de inköpta titlarna stoppades ned i en guldglimmande påse som lockade ännu fler till montern. Jag orkade inte riktigt trängas med alla, men skymtade i alla fall Ann-Marie Skarp som stod inklämd ett hörn och säkerligen nöjt tittade ut över massorna. Gladaste personalen tror jag fanns i Kakaos monter, övervägde att köpa en bok bara därför, men avstod trots allt.

                                            
  

Mina inköp skedde, något förutsägbart, i Bonnier Pocket-montern. Blev klassiska 3 för 100 kr, en deckare och två romaner. Vidare gjordes också, helt enligt tradition, inköp i Normals monter. Kabusa hade pocket för 15 kr så det slank ned ett par där också. Språktidningen var på plats och erbjöd två tidningar för 40 kr - självklart tackade jag ja! VI Läser hade dock behövt ett betydligt mer lockande erbjudande ... I Finlandsområdet fanns underbara Muminserieböcker som  jag skulle köpa, men tyvärr glömde bort. Lite synd att Finland inte framhöll övrig litteratur på ett mer intresseväckande sätt, hade gärna köpt en finsk (i översättning då ...) eller finlandssvensk pocket eller två. 

Många talar och samtalar om böcker och annat i montrar och på scener och jag stannade till en kort stund och hörde Gustav Fridolin tala om sitt besök i Afghanistan och hans förundrar över att barnen kände till Fredrik Ljungberg, Henning Mankell som ville utrota analfabetismen, kulturministern som föga förvånande blev utfrågad om kulturpolitik, några för mig okända deckarförfattare som presenterade sina senaste verk medan jag mumsade chokladkaka och drack kaffe och till sist en lite föreläsning om tips vid PowerPoint-presentationer.

Nöjd, och trött i både fötter och huvud, lämnade jag mässan efter fyra och en halv timme för att ta mig tillbaka till Centralen där ytterligare några titlar inhandlades på PocketShop. Nu är det bara att ladda inför nästa år!


Kommentarer
Postat av: Magix

Ajabaja Finland - förhoppningsvis är jag någon storpamp på något förlag om några år och kan då rätta till sådan här bristfällig marknadsföring! :)

2009-09-28 @ 12:52:38
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Låter som en perfekt plan! Tycker alltid det är lika intressant när du läst något av en finsk författare och jag borde verkligen skriva upp alla tips jag får via din blogg!

2009-09-28 @ 14:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0