du och jag, marie curie

Du och jag, Marie Curie

Du och jag, Marie Curie
av Annika Ruth Persson var för något år sedan en August-nominerad ungdomsbok som under årets bokmässa förpassats till en av fyndlådorna - vilket öde!. Lagom tjock för en dags läsning när ryggen åter en gång strejkar och jag, som i vanliga fall inte brukar gilla ungdomsböcker, tyckte på det stora hela att den funkade riktigt bra.

Jenny, 15 år, bestämmer sig för att skriva dagbok med Marie Curie som tänkte läsare. Hon lovar att bara skriva om viktiga saker, strålning, genier och sådant, men det blir inte så. Det blir inte så mycket skrivande alls, för det händer så mycket runt omkring Jenny. Hon blir tillsammans med Filippa, är förälskad, förkrossad och förlorad. Hon hittar nya vänner, upptäcker poesi och spelar fotboll, väldigt mycket fotboll.

Tonårsförvirring när det skildras som bäst!


Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

vi måste ha botaniserat i samma fyndlåda. minns tydligt detta inköp. : )

2009-11-10 @ 23:04:32
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0