köpenhamnstripp



En klämfredag är det synd att slösa bort på något jobbrelaterat så jag och älsklingen tog istället tåget till Köpenhamn för en dags flanerande i den härligt bohemiska staden. Vi undvek till en början Ströget och stosade istället omkring på det små tvärgatorna som är så mycket mer inspirerande. Besökte en del bokhandlar i förhoppningen att köpa en pocket på danska, men det blev tyvärr ingen eftersom de dels var dyra och dels mest var översatta från engelska eller svenska. Varför läsa Marklund på danska när jag inte vill göra det på svenska?

Hittade också en del roliga inredningsbutiker som jag hade kunnat shoppat en del i, men med ett växande berg av flyttkartonger och en tjugo kvadratmeter mindre lägenhet från 1 juli avstod jag.  Men man kan ju alltid ta en tur när flyttlasset har packats upp och nya lägenheten behöver lite uppiffning!

Vi turistade också lite genom att ta en båttur runt hamnen och lite andra delar av Köpenhamn. Jag gillar verkligen den typen av turistande, kul att se staden från ett annat håll och lite historisk info skadar aldrig. Statyn med den lille havfrue var dock en besvikelse, trodde den var betydligt större. Operahuset var å andra sidan magnifikt!

Efter en trevlig dag satte vi oss trötta ned för en stillsam hemresa i en nästa tom tågvagn. Dagsutflykter är verkligen underbara!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0