änglarösten

Änglarösten

Isländsk litteratur, med undantag från de isländska sagorna, är i stort sett okänd mark för mig. En deckarfrälst kollega tipsade mig om den isländske deckarförfattaren Arnaldur Indriðason, och eftersom namnet dykt upp på en rad olika bloggar tyckte jag att han var värd en chans.

I Änglarösten hittas en dörrvakt, och tillika jultomte, på ett av Reykjaviks största hotell, mördad. Under utredningen framkommer att han som ung varit en välkänd gossopran, vars karriär fick ett abrubt slut under en konsert, men sedan dess verkar han ha levt ett stillsamt och ensamt liv utan kontakt med sin familj. Varför döda dörrvakten?

Jag tyckte om handlingen i boken, men hade lite svårt för kommissarie Erlendur och hans bleka poliskollega Elínborg. Kanske ger jag Indriðason en chans till, men det finns så många deckarförfattare att välja bland att det är tveksamt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0