fri

Det här med läsning på semestern är alltid lite klurigt. För det mesta tar jag med mig för många böcker eftersom det sällan blir lika mycket läst som jag trott (läser till exempel aldrig en hel flyg- eller tågresa, med tror alltid att jag kommer att göra det ...). Denna gång valde jag därför att ta med den 500-sidorspocket som jag redan påbörjat och packade ner en lika omfångsrik bok till, ett koncept jag tänker satsa på i fortsättningen också - onödigt med övervikt på bagaget bara på grund av böcker ...

Fri

Fri
av Natsuo Kirino handlar om fyra kvinnor som arbetar nattskift tillsammans i en matlådefrabrik i Tokyos utkant. Alla har de liv som gör dem instängda och en dag stryper den ena av kvinnorna sin spelberoende och otrogne make. De andra tre kvinnorna kommer till hennes undsättning och tar hand om kroppen genom att stycka den och lägga delarna i olika soptunnor runt om i Tokyo. Delarna upptäcks och polisen börjar ställa frågor samtidigt som en mycket farligare person, en långivare med maffiakontakter, också är dem på spåren. Även en nattklubbsägare som förlorar hela sin verksamhet på grund av kvinnornas brott jagar dem.

Spännande och intressant och allt annat än den klassiska japanskildringen. Rekommenderas som hängmatteläsning när de svenska deckarna i gotlandsmiljö börjar känns en aning tjatiga ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0