körflickorna

Bokomslag: "Körflickorna"

Alan Warners Körflickorna är en galet fartfylld och spritindränkt berättelse om ett gäng katolska tonårsflickor från en småstad i Skottland som åker till storstaden för att delta i en körtävling. Sjunga är dock inget de tänkt ägna särskilt mycket tid åt, särskilt inte sopranerna.

Efter att ha avlägnsat skoluniformerna på McDonalds toalett och klätt sig i minkjolar och utmanande toppar invaderar de stadens butiker och barer. Under tiden som mängder av tequila och öl konsumeras funderar flickorna också över livet och kärleken och inte minst över vem de skall ha sex med. Sångtävlingen går åt skogen och väl hemma fortsätter de på den redan inslagna banan och traskar direkt till stadens bästa uteställe för att snabbt hitta en lämplig (eller olämplig)sexpartner.

Visst är det en aning förutsägbart, men jag gillar drivet och att tjejerna är så totalt hämningslösa. Alla vi som är uppväxta i småstäder kan också känna igen oss längtan bort från "hålan" och drömmen om ett fantastiskt liv i storstaden. Läsupplevelsen hade troligtvis blivit ännu bättre om jag varit några år yngre, men den funkar rätt bra ändå tycker jag. Jag tillhör ju också dem som gillade Warners smått obegripliga Morvern Callar (som förövrigt är filmatiserad).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0