berättelse om herr Roos

Lovet lider mot sitt slut och lite halvt ångestfyllt inser jag att det är dags att börja arbeta på torsdag. För att göra något trevligt de sista dagarna gjorde vi  en liten utflykt till Halmstad igår. Mysig stad med trevlig shopping och jag inhandlade både ny kofta och ny väska som jag känner mig mycket nöjd med.

Omslagsbild: ISBN 9789179537258, Berättelse om herr Roos

Lovet stora projekt avslutade jag alldeles nyss - ljudboksvarianten av Håkan Nessers Berättelse om Herr Roos. Vilka personporträtt! Ante Valdemar Roos, en trist och tråkig man som av vissa beskrivs som en möbel och av andra som ett glas ljummet vatten, vinner en stor summa pengar, köper ett torp och börjar sitt nya, hemliga liv med ett "tjoflöjt!". Av en slump kommer också den unga Anna till Valdemars torp och en slags stillsam vänskap uppstår, men allt kommer inte att fortsätta på samma fridfulla sätt, Nessers huvudperson i denna serie är som bekant kommisarie Gunnar Barbarotti.

Bokens första hälft är så intressant och Ante Valdemar Roos är en så märklig karaktär att jag nästa tycker det är synd att det blir en kriminalroman av berättelsen. Därmed inte sagt att den andra halvan av boken är dålig, den innehåller en hel del lyssningsbart den med, inte minst Barabarottis små funderingar.
 
Bäst med Nesser är alltid hans personporträtt och bäst av allt är de små dialoger personerna för med sig själva, så där som vi alla gör, mer eller mindre medvetet, men som kan vara så svårt att fånga i en text.

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Den här är jag sugen på att läsa. kanske ska jag skaffa den som ljudbok då.

2009-01-05 @ 14:40:58
URL: http://vastmanlandskan.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Rekommenderar absolut ljud-boken! Nesser läser så bra!

2009-01-06 @ 10:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0