kan du säga schibbolet?

I väntan på en bättre sänglampslösning och för att undvika ett världskrig som följd av att den ena i hushållet vill läsa innan insomnandet och den andre inte, har jag den senaste tiden lyssnat på ljudbok med lampan släckt. Rätt trevligt faktiskt och det påminner lite om sagostunderna när man var liten.

Kan du säga schibbolet?

Marjaneh Bakhtiaris andra roman Kan du säga schibbolet? är ännu bättre än den suveräna debuten Kalla det vad fan du vill som kom för något år sedan och dessutom skickligt inläst av Sanna Persson Halapi. Även denna gång utspelar sig handlingen i Malmö, denna gång med den välintegrerade, villaägande familjen Abbasi i centrum. Parisa, äldsta dottern, tjatar frenetiskt om att få åka till Iran för att ta bilder som kanske ger henne MVG, mamma Noushin vägrar, Baran, yngsta dottern, försöker stänga bråket ute genom att lyssna på sin Ipod och pappa Mehrdad försöker ta skydd bakom tidningen.

Till slut vinner Parisa och de två systrarna tillbringar två veckor i Teheran med sin moster och hennes dotter och inget är riktigt som de tänkt sig. Hemma i Malmö försöker Mehrdad få fram sina åsikter om integration, men den är inte alltid så politiskt korrekt och önskvärd mitt under mångkulturåret.

Årets bästa sommarläsning utan någon konkurrent i sikte! Låna, köp eller ladda ned!

Kommentarer
Postat av: Maria

Att lyssna på bok är verkligen avslappnande...för mig till den grad att jag ständigt somnar och jag får aldrig igenom önskemålet om att lyssna på bok i bilen. Kanske dags för boklyssning i tvättstugan...hmmm...tål att tänkas på. Själv vaknar jag ofta på nätterna och för att somna om brukar jag läsa (har jag tur i 20 minuter har jag otur i 2 timmar) och har en billig boklampa fr Claes Ohlssons som enda ljuskälla, inte optimalt men det funkar!

2009-08-07 @ 16:39:34
URL: http://galtoroad.bloggagratis.se
Postat av: blogg_bohemen

jag somnar också ... sladdar runt hela kroppen ... Jag tycker vi har jättebra belysning, det lyser hur mycket som helst, kanske lite väl mycket ... :)

2009-08-08 @ 10:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0