för ett hus av sten

På biblioteket finns en bokbytarhylla där man alldeles gratis kan ta en bok under förutsättning att man själv ställer dit en bok. Förra vecka ställde jag dit ett par böcker som jag av olika anledningar inte kände något behov av att ha kvar och tog med mig hem den enda pocketboken som stod där just denna dag. Efter att ha läst den förstår jag varför den stod där ...

Omslagsbild: ISBN 9789146218524, För ett hus av sten : Ginas historia

För ett hus av sten av Gina French och Andrew Crofts är ännu en av alla dessa sanna berättelser där jag som läsare skall vältra mig i någon annans elände. I genren finns mer eller mindre välskrivna böcker och denna tillhörde definitiv de mindre välskrivna. Boken är fragmentarisk och hade passat bättre som TV-program om en kvinnas livsöde än som litteratur.

Handlingen är följande: Ung filippinska lever i bergsby, arbetar åt sin stränga moster, blir kär och gifter sig, får barn, drabbas av post-natal depression, knivhugger sin man, kontakten med maken och dottern bryts. Kvinnan åker till Manila, får jobb på en nattklubb, dansar och har sex med kunder, träffar ny man som är snäll fram tills deras son har fötts sedan förvandlas mannen till en otrogen, misshandlande make som kvinnan inte lyckas lämna. Kvinnan och maken åker till England, allt blir värre, kvinnan drabbas åter av psykiska besvär och knivdödar tillslut maken.

Borde vara intressant, men denna bok är verkligen ett bra bevis på hur mycket språket och textuppbyggnaden betyder för en berättelsen. Faller dessa delar faller hela berättelsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0