kvinnor på ett tåg

Omslagsbild: ISBN 9789172215252, Kvinnor på ett tåg

Inte så ofta jag hittar "En bok för alla" som jag lockas av , men Kvinnor på ett tåg av Anita Nair hade en baksidestext som fångade mitt intresse. Det tog lång tid att läsa ut den, både för att jag har mycket annat just nu och för att det är en typisk långsamläsningsbok med ett innehåll att fundera kring.

Akhila, en medelålders indisk kvinna, delar tågkupé med sex andra kvinnor i samma ålder och under resa får hon ta del av de andra kvinnornas berättelser om sina liv. Akhila är den enda som är ogift och genom de berättelser som de andra delger Akhila lär man sig som läsare mycket om familjesyn, äktenskapsyn, syn på kärlek men också om män och kvinnors roller i det moderna Indien. 

Läsvärt, och i mitt fall billig fortbildning i båda min undervisningsämnen. Värdet av skönlitteratur skall aldrig underskattas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0