liten bokenkät

Snodde denna lilla bokenkät från Magix som bokbloggar från vårt kära grannland Finland (som jag i hemlighet vill flytta till, men jag lyckas inte övertyga älsklingen ...)

1. Vilken bok läste du senast?
Har bara några sidor kvar i Mitt livs roll av David Nicholls så jag tycker den får räknas ...

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Svårt ... jag känner nog för ytterligare något lättsamt och hemma i lånat-på-bibblan-högen finns en lovande bok med titeln Hjälp jag heter Zbigniew som verkar rolig.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Inte en aning, tänker sällan på vem som är författare till böckerna som jag läser och anlägger aldrig genusperspektiv på mitt val av böcker.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Om boken är tjock räknar jag nog ned ... tyvärr ...  Om boken är en sådan där måste-bok som inte faller mig i smaken men som jag ändå vill läsa ut så tänker jag absolut "hurra - bara hälften kvar"! I de flesta fall gör jag det dock inte.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Jag väljer på titel, omslag, baksidestext och tips från bloggare, tidningsrecensioner, kollegor och alla andra.

6. När blir en bok för lång?
När den blir seg ... få böcker är bra om de är över 500 sidor ...

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Undviker att läsa på engelska ...

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Vad jag älskade av Siri Hustvedt som jag läste för flera år sedan var en sådan bok.  Vi måste tala om Kevin av Lionel Shriver är också en mäktig läsupplevelse som verkligen griper tag och som alla borde läsa.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Tråkiga böcker lämnar jag med glädje, särskilt om de är lånade. Om jag köpt boken är jag lite snål och ger den alltid några sidor till innan jag ger upp.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Har nog en relativt blandad bokhylla. Finns ganska få deckare, men de blir fler och fler. Poesi och drama har jag väldigt svårt för så det är klart underrepresenterat liksom utomeuropeisk litteratur (undantaget USA).


Kommentarer
Postat av: Magix

Tacktack för reklamen :) Kul att också du hakade på enkäten.

Tänk, jag som gärna skulle bo i Sverige för en tid ;) (Får troligen göra det på hösten i och med utbytesstudier)

2008-05-07 @ 21:09:39
URL: http://bokbabbel.blogspot.com
Postat av: blogg_bohemen

Alltid trevligt när bloggare gör reklam för varandra! :)

2008-05-08 @ 08:03:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0