abc-morden

Bokomslag för boken Abc-Morden

Inför sommarens alla mord, kommisssarier och detektiver på TV, värmer jag nu upp med ett par deckare. Först ut blev en klassiker - Agatha Christies ABC-morden med Hercule Poirot i huvudrollen.

Poirot får ett antal brev sända till sig som alla i förväg annonsera mord som skall begås - först mördas Anna Ascher i Andover, sedan Betty Barnard i Bexhill och på det sättet avverkar mördaren alfabetets bokstäver en efter en. Poirot har sin vän Hastings samt ett antal mer eller mindre intelligenta poliser till hjälp i jakten på mördaren i vad som visar sig bli en ganska svårlöst mordgåta.

Tidigare har jag bara läst böcker om Miss Marple av Agatha Christie och jag måste erkänna att jag gillar dem bättre. Hercule Poirot är underbar i TV-serien om honom, men i boken tyckte jag att han var en ganska trist figur. Att Hastings inte är med i TV-serien gör bara saken bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0