underbar och älskade av alla (och på jobbet går det också bra)



I MP3:n på de senast promenaderna har jag lyssnat på Martina Haags Underbar och älskad av alla (och på jobbet går det också bra). Flera av mina elever har under året skrivit uppsatser med denna bok som utgångspunkt, och efter att ha läst en hel del om den så kände jag att den verkade rolig att lyssna på (dock har jag aldrig känt för att läsa den av någon anledning). Matina Haag har själv läst in den och gör det på ett så roligt sätt att man ibland går och småfnissar lite för sig själv!

Isabella (Bella) Eklöf är skådesplare, eller snarare försöker vara skådespelare. Hon har ett gäng småroller i bagaget, men inte stort genombrott. Hon bestämmer sig för att ta tag i sitt liv, skaffa ett skådisjobb och helst också en pojkvän utöver det vanliga. Bella får ett jobb, men är knappast nöjd emd att spela barnteater och tvingas ha en stor hatt föreställande en teater på huvudet.

Så kommer till slut den stora chansen. Dramaten ringer, Bergman skall regissera, och Bella blir erbjuden en stor roll. Det är bara ett problem, hon har ljugit i sin CV och sagt att hon är akrobat och rollen kräver en rad avancerade akrobatiknummer. Bella har bara några veckor på sig att bli akrobatproffs.

Pojkvännen löser sig också. Micke, stor dramatenskådis med kvinnotycke. Men inte tänker han behandla Bella som han gjort med alla andra?

Boken är absurd, rolig och Bella är underbart neurotiskt! Jag tyckte att denna bok var perfekt underhållning i ljudboksformat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0