för att lämna röstmeddelande: tryck stjärna

Omslagsbild: ISBN 9789197535014, För att lämna röstmeddelande : tryck stjärna

Bodil Malmsten, så underbart träffsäker du är! Läste För att lämna röstmeddelande: tryck stjärna under gårdagen med ett igenkännande hummande. För visst är detta, även om boken är något år gammal, fortfarande en aktuell lägesrapport över Sverige och svenskar.

Bert-Ove, långtidssjukskriven och så bitter, så bitter. Han klagar på allt från Försäkringskassan till caffe latte. Ibland är det så befogat att jag nästan brister ut i skratt (vilket aldrig händer mig vid läsning, jag ler bara). Giselle försöker överleva som anhörig i vårdträsket, Edvard vill skjuta sig men det blir liksom aldrig av, Jessica är arg på tjejmilar, vi-känslor och i stort sett allt annat också. Till sist möter vi Thomasine som försöker jobba på det där med kärlek. 

Karaktärerna kan jag utan problem känna igen i människor jag mött, men samtidigt är vi alla en liten bit av de allesammans, vilket gör boken till en ännu bättre upplevelse. Cyniker som jag är får jag väl, tyvärr, erkänna att jag känner mig mest hemma hos Jessica och Bert-Ove ...

För att lämna ... är sommarens hittills bästa bok, på sitt alldeles lilla egna vis. 

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

I love Bodil!



Såg att hon just nu färdigställer en bok med den sorgliga titeln 'Sista boken från Finistère'. Snyft! (bär ju redan sorg efter Ur vulkanens mun)

2008-07-29 @ 10:53:11
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0