fem personer du möter i himlen

Äntligen lite sol så jag passade på att ta ett par lästimmar i Arvikas mycket trevliga stadspark. Noterade glatt att det fanns många fler boknördar som tillbringade eftermiddagen på samma sätt, på parkbänk eller på filt, allt efter eget tycke.

Omslagsbild: ISBN 9789170012310, Fem personer du möter i himlen

Jag hade tagit med mig en riktig biblioteksbok, dvs. en bok som jag aldrig skulle köpa, men ändå kan tycka det är kul att ha läst. Denna gång var det Fem personer du möter i himlen av Mitch Albom, ni vet, mannen som skrev Tisdagarna med Morrie. Läste Tisdagarna när den var som mest omskriven och tyckte väl att den var rätt OK så mina förväntningar på Fem personer var att den också skulle kvala in bland ok-litteraturen. Nu visade det sig dock att detta var en sådan där livsvisdomsbok ...

Min lillebror har väldigt svårt för amerikanska sitcoms eftersom skratten är så tillrättalagda och man vet att man liksom måste tycka att det är kul. Lite så känner jag med den här typen av böcker, livsvisdomen måste liksom komma. Men gör den det? Huvudpersonen Eddie, som tillbringat större delen av sitt liv som servicekille på ett nöjesfält dör på sin åttiotreårsdag, kommer till himlen (eller vad det nu är) och möter fem personer som berättar för honom om varför hans liv blev som det blev och hur de påverkat hans liv. Han får en lektion i viset av var och en av dem, men allt känns tillrättalagt och lite Dr Phil-igt. Kanske är det jag som är svårflörtad på livsvisdom, men denna typ av böcker funkar inte för mig.

Snabbläst var den dock så den passade som parkläsning, och vissa avsnitt i boken är rätt underhållande. När Eddie möter den femte och sista personen blir det till och med lite rörande, men inte livsomvälvande.

Kommentarer
Postat av: läsdagboken, camilla

vilket lästempo!

ser att du också har (ofrivillig?) psykologivecka!

2008-07-23 @ 20:12:38
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Tempot är inte så högt, det är böckerna som är tunna. :) Psykologiveckan är högst omedveten, och enbart ett resultat av vad som fanns kvar i bibliotekets urplockade pockethylla.

2008-07-23 @ 21:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0