falska förespeglingar

Omslagsbild: ISBN 9789100105983, Falska förespeglingar

Har av någon anledning längtat efter att läsa en finsk författare och samtidigt vidga vyerna en aning från Paasilinna så jag valde en modern kriminalroman;  Leena Lehtolainens Falska förespeglingar. Tyvärr blev jag besviken.

Lehtolainens huvudperson är en kvinnlig polis vid namn Maria Kallio och fallet som Kallio och de andra i hennes team skall lösa är mordet på en homosexuell kommunalpolitiker. Jag tycker boken är långsam och saknar den där lilla spänningen som gör att man som läsare vill vända blad. De olika spåren i jakten på mördaren intresserar mig inte och inte heller blir jag intresserad av att veta mer om Kallio och hennes kollegor. Språket är inte heller tilltalande, men det tror jag mest beror på en knölig översättning. En tredjedel in i boken kommer jag nu att återlämna den oläst till biblioteket.

Vill dock fortfarande läsa någon riktigt bra, modern finsk författare - någon som har ett eller flera förslag?

Kommentarer
Postat av: Västmanländskan

Kjell Westö kanske? Men han är finlandssvensk, så det kanske inte räknas?

2008-07-21 @ 14:19:07
URL: http://ulejbro.blogsome.com
Postat av: blogg_bohemen

Klart en finlandssvensk räknas! Tack för tipset!

2008-07-21 @ 18:40:09
Postat av: Magix

Kjell är bra, speciellt "Drakarna över Helsingfors" och "Där vi en gång gått"!

Jag har nog gillat Lehtolainen också, men vet inte om jag har läst just den där boken. Så vet jag heller ingenting om hur de böckerna fungerar på svenska, jag har alltid läst dem på originalspråket

2008-07-22 @ 18:01:34
URL: http://bokbabbel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0