eldsmärket och flykten från frank

Det finns böcker jag inte tycker om. Ofta lägger jag undan dem en vecka eller två och så ger jag dem en ny chans. Så har det varit med två böcker på sista tiden och hur jag än försöker är det bara att inse, de är inte min typ av böcker.



Eldsmärket
av Liselott Willén handlar om ett gäng i 20-årsåldern som spelar rollspel tillsammans (den där varianten då man åker till skogen och låtsas att det är medeltid) och en dag bestämmer sig för att ta rollspelet till krogen och vidare ut i verkligheten. De tänker helt enkelt spela ett spel med riktiga människor, som helt ovetande om vad som försiggår, skall vara deltagare. Tyckte att det lät lite spännande, men det är något med Willéns berättarstil som inte tilltalar mig. Kanske är jag för gammal för boken? Hemska tanke! 



Flykten från Frank
av Herbjørg Wassmo köpte jag för att jag kände för en rolig bok, ren underhållning bara. Sanne är författare och har en gift älskare, Frank, som är antikhandlaren som aldrig kommer att lämna sin fru, och en dag sätter in pengar han vill gömma på Sannes konto, fyra miljoner närmare bestämt. Ska Sanne ta pengarna och dra? Ja, säger hennes väninna och det bär iväg ned till kontinenten. Jag tänkte ju att detta skulle vara kul, lite girl power så där. Men istället så har Sanne mest dåligt samvete och känner sig jagade och vill hela tiden återvända hem till Oslo. Inget för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0