tusen strålande solar

Sjuk sedan i onsdags vilket tyvärr lett till att helgen i Trosa tillsammans med mina underbara vänner blivit inställd. Ryggläge i soffan gör att jag nu känner mig helt uppdaterad vad gäller eftermiddagsserier på TV4. Vilka underbart meningslösa konflikter de har i Emmerdale och vilken tur att the flying doctors löser alla problem för de down under ...

Omslagsbild: ISBN 9789146218807, Tusen strålande solar

Naturligtvis har jag också läst en stund här och var, framför allt i Khaled Hosseinis Tusen strålande solar. Jag har inte läst Flyga drake, men såg filmen härom veckan och kände att jag verkligen ville läsa Hosseinis Tusen strålande solar, som även den utspelar sig i Afghanistan.

Mariam är ett utomäktenskapligt barn som i ung ålder tvingas gifta sig med en betydligt äldre man. Äktenskapet är präglat av våld och efter många år tar sig mannen en andra hustru, den unga Laila. Våldet i Kabul trappas upp, talibanerna kommer till makten och i hemmet blir situation också alltmer ohållbar. De båda kvinnorna blir vänner som försöker överleva i en värld där kvinnor inte har något värde.

Boken är välskriven och skildrar både ett lands och en enskild famils förfall. Gripande och svårt att lägga ifrån sig. Jag blir många gånger upprörd och vill skrika åt bokens manliga karaktärer, eller för den delen gråta tillsammans med kvinnorna och barnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0