ö-morden

Kunde inte låta bli att köpa en deckare när jag handlade pocket senast. Ville egentligen läsa en Jungstedt eftersom jag aldrig läst något av henne, men de hade ingen så det fick bli Ö-morden av Gretelise Holm och det var inte så dumt det heller!

Omslagsbild: ISBN 9789164201386, Ö-morden

Karin Sommer, journalist i övre femtioårsåldern, åker till en liten dansk ö för att skriva en bok, men inser snart att livet på ön kanske inte riktigt är så lugnt och idylliskt som hon föreställt sig och det ryktas om att någon mördar gamlingarna på ålderdomshemmet. Först är det ingen som tycks ta någon större notis av vad de mer eller mindre senila gamlingarna talar om, men så dör en kvinna och det är uppenbarligen ett mord och utredningen är igång. Karin Sommer gör parallellt en reportageserie om människorna på ön och möter den relativt nyinflyttade satanisten, prästen som ibland syns i bårhuset på nätterna, politikern som talar varmt om aktiv dödshjälp, vårdbiträdet som är missnöjd med sitt liv och läkaren som varit gift så många gånger men som hon ändå inte kan motstå.

En ganska bra och lite ovanlig kriminalhistoria, vars styrka framförallt är Holms förmåga att skildra livet på ön och väva samman de olika personernas liv.


Kommentarer
Postat av: Mora-Jenny ;-)

Hej S!

Äntligen har jag hittat tillbaka till din blogg! Jag älskar att läsa om dina bokäventyr och har lagt din blogg som bokmärke så jag inte ska tappa bort den igen. :-)



Jag ska precis ge mig i kast med en Fogelström-bok (Barn av sin stad) för att det krävs för en sommarkurs jag läser men jag är mycket mer sugen på den kinesiska deckare som jag också hittade på biblioteket idag (En röd hjältinnas död). Har du läst nån av dessa? Vad tyckte du isf?



Jag vet att du gärna läser och skriver om svenska böcker men nu när det snart är OS så kanske en bok av en kinesiskt författare vore något. En riktig liten pärla tycker jag att "Svekets sommar" av Hong Ying är.



Fortsätt skriva så här spännande och bra! Jag kikar förbi nästan varje dag! Kram!

2008-08-04 @ 19:08:50
Postat av: blogg_bohemen

Hej! Vad kul att du tittade in! Det var verkligen roligt att ses på JAs bröllop, så kanske kan vi ta en fika om jag åker till Sthlm nångång? JA (eller JJ som det är numera) har min mejladress.



Ja, jag har funderat på det där med Kina och OS och känt att jag borde kanske läsa något kinesiskt eftersom så många andra bokbloggare gör det, men det har liksom in blivit av än. Kanske blir det en vända till bibblan imorgon för att se om jag hittar något som verkar intressant. Läste Orkidé av Anchee Min förra året och den var riktigt bra, men behandlar ju det historiska Kína och inte nutid.



Barn av sin stad av Fogelström är mycket läsvärd! Älskar hela serien som boken ingår in, där den första boken, Mina drömmars stad, nog är starkast. Den finns också filmatiserad.

2008-08-04 @ 22:33:56
Postat av: Mora-Jenny

Jag fastnade på en gång i Fogelströms bok, den är verkligen gripande. Spännande att läsa om ett Stockholm som jag inte alls kände till. Tänk att Stora Essingen räknades som att åka ut på landet! :-)



JJ ska vidarebefordra din mejladress så snart får du en epistel den vägen också! ;-) Det vore otroligt kul om vi kunde ses nästa gång du har vägarna förbi Stockholm!



Spännande förresten att få läsa lite om Må Bras koncept, funderar också på att ta tag i mig själv men än så länge har det stannat vid funderingar...



Vi hörs!

2008-08-06 @ 22:12:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0