gunnar

Omslagsbild: ISBN 9789185625932, Gunnar

Bob Hansson, Sveriges mest kända estradpoet, har givit ut en relativt omskriven roman som jag haft på önskelista ett tag. Gunnar  - en rolig bok om tråkiga saker verkade vara både tänkvärd och underhållande och jag såg verkligen fram emot att läsa den, men nu när jag kommit drygt halvvägs orkar jag inte riktigt med vare sig Gunnar eller Gunnar längre, så jag läser nog inte ut boken.

Gunnar är änkling, 58 år och har nyligen fått ett nytt hjärta. I hela sitt liv har han jobbat på byggen och bygga hus och gå till jobbet vill han men får inte för läkarna och försäkringskassan, men han går dit i alla fall, lite i smyg medan chefen är bortrest. Samtidigt börjar det nya hjärtat påverka Gunnars personlighet en smula och han påbörjar en flört med barnbarnet dagisfröken Anna. Och så funderar han mycket på det han kallar självhat, det som gör att vi inte tycker om oss själva till hundra procent, det som hämmar oss och hindrar oss. 

En del träffsäkra och roliga formuleringar finns det, men det når mig inte fullt ut. Jag blir lite trött på Gunnar, vilket jag i och för sig tror är lite av Hanssons tanke, det är bara det att jag inte orkar bry mig om Gunnar mer. 

Kommentarer
Postat av: camilla

åh nej, den ligger i min läshög...

2008-08-28 @ 00:31:23
URL: http://lasdagboken.blogdns.com
Postat av: blogg_bohemen

Fast jag har en känsla av att du kommer att gilla den mer än vad jag gjorde.

2008-08-28 @ 10:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0