rapsbaggarna



Två pensionerade bröder, Henning och Albert, lever ett stillsamt liv i ett litet samhälle på Österlen. De lever efter sin mors kloka ord och fördriver dagarna med en och annan cykeltur till handelsboden, pysslar lite på gården och hjälper godsherren när det behövs. Denna sommar blir dock mer händelserik än på länge. Först invaderas byn av ett stort antal människor som tror att en märklig cirkel ute på rapsfältet vid brödernas hus kan vara ett verk av utomjordingar och sedan köps brödernas föräldrahem av ett företag som vill vårda alkoholmissbrukande kvinnor. Brödernas stillsamma tillvaro är på väg att förändras.

Jag tyckte mycket om Karin Brunk Holmqvists första bok Potensgivarna, om två äldre damer som får en idé och börjar tillverka potensmedel som de säljer via postorder. Den var varm och gullig och jag älskade de båda tanterna. Rapsbaggarna tycker jag inte alls lika mycket om. Visst är de rara, de lite tafatta och skygga bröderna, men historien om ufon och behandlingshem är inte lika underhållande som i Potensgivarna, även om den stundtal är mycket träffsäker. En tantbok som nog tyvärr bara passar för tanter. Jag skall ge mitt ex till lilla mor.

Idag borde jag rätta, rätta, rätta, men har bestämt mig för att istället styra kosan till Kalmar. Ombyte förnöjer och jag är helt övertygad om att lite nya-intryck-energi är precis vad jag behöver för att rättningen skall känns lockande igen!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0